Sorterade i ganska kronologisk ordning

Toyotan fick jobba när bilsemestern gick genom Ljungby, Köpenhamn, Berlin, München, vidare över alperna i Schweiz och Italien för att sedan stanna i Grasse, utanför Nice, där Robert och Christine hyrt en våning. Efter sol, bad, vinprovningar och shopping körde vi hem via Lyon, Hamburg, Köpenhamn och slutligen Öland. 515 mil och nästan två veckor utan missöden.

För ovanlighetens skull blev det en veckas tidig semester i början av juli. Då passade det också bra att köra bil upp till Piteå och Jokkmokk för att titta på midnattsolen och njuta av värmen. I Vaikijaur blev det fårvallning, båttur och utflykt till Ritsems fjällvärld.

Årets Midsommar blir ungefär lika traditionsenligt som vanligt, samma gäng i samma båtar. Den här gången hamnar vi i Möjareservatet, egen ö och nästan egen vik, inte många har hittat till samma ställe som oss. Midsommardagen blir delvis gråmulen men annars blir det faktiskt ganska bra väder.

Gamla barndomskamraten Johan från Östhammar som numer är stabil västerbottning gifter sig uppe i Umeå med Linda och passar samtidigt på att klara av ett dop. Gamla minnen avhandlas och tidigare kompisar återses.

Något försenat kommer Jonas på att det är dags att fylla trettio. Maggan har också blivit gammal och de båda bjuder in alla norrländska släktingar och kompisar och firar i det numera smått klassiska stället kajakklubben. Rökmaskin och DJ-anläggning finns självklart på plats.

Stugrenoverigen har utvecklats till ett långtidsprojekt och det är hela tiden flera, parallellt med varandra, samtidigt pågående projekt. Ett av vårens stora projekt var bygga altan. Nu är i alla fall trädäcket klart, vilket inte framgår av dessa bilder. När man inte eldar skräp eller river gammal toalett kan man alltid sylta och safta i köket.

En dryg veckas jobb åt Räddningsverket innebär att medverka i en Emergency Response Training tillsammans med personer från World Food Programme i det fiktiva landet Asbestonia som egentligen ligger i södra Skåne. Det innebär hårt jobb, i det närmaste dygnet runt men samtidigt väldigt nyttigt och roligt. Några bekanta ansikten från tidigare jobb i Bagdad får jag också återse.

Valborg 2007 blir precis som året innan hemma på Söder med grillning på bakgården. Detta år är det om möjligt ännu kallare än året innan och hela middagen intas därför inomhus i lägenheten. Därefter blir det ganska snabbt förflyttning till Kägelbanan för en konsert med Just Jack. Kvällen slutar på Berns med konsert #2, Inkognito. Få bilder med kameran denna kväll.

Jennys kompis Karin firar födelsedagsfest med oss hemma i lägenheten. Många andra kända ansikten kommer också och lite senare under kvällen åker vi alla ned på Caféet och sätter oss vid vårt drinkbord.

Efter en två hårda arbetsveckor åker vi ned till Ljungby för att gå på födelsedagskalas som firades på själva Långfredagen. Mycket gick i tågens tecken i det gamla stationshuset. Då vårt hotell låg centralt kunde vi också enkelt ta en liten rundvandring i det lilla samhället.

Kvällen börjar med mat på Södermalm och fortsätter med Paul Young-skiva på repeat på Clarion Hotel. Därefter höjs tempot lite då jag pratat mig förbi Sveriges längsta kö på Solidaritet.

Vi blir fler och fler som dyker upp och till slut blir vi nio grabbar. Svårt att få bord någonstans en fredagkväll vid 20-tiden men på Helens Krog ordnar det sig. Sedan bär det av i taxi mot Undici där kvällen slutar sent.

Bilfärden gick sedan från Kapstaden österut via Garden Route. På vägen han vi med vindistrikten i Stellenbosch, Godahoppsudden, Hermanus, Knysna och favoritstaden Plettenberg Bay. Atlanten har vi också lämnat och badar nu istället i Indiska Oceanen. Hemåt körde vi över mäktiga bergspass innan det var dags att avsluta dagarna i Kapstaden.

Nästan två veckors semester i Sydafrika. På andra sidan jorden men ändå väldigt nära Europa. Turkosblått atlantvatten och långa sandstränder, bra restauranger och uteliv, fantastiska naturupplevelser och alltsammans till en låg svensk budget som i det här landet blir en lyxig budget.

Det såg inte ut som om isen någonsin skulle lägga sig i Skärgården men i slutet på februari är det faktiskt någon vecka med fin kärnis utanför stugan. Vi kan då traska runt på isen i vårsolen och titta på fiskarna under oss medans finlandsfärjorna styr in mot Saltsjön.

Vaikijaur i kall februari. Denna vinter är det gott om snö och februari är lika kall som den brukar bli. Spåret till Strömnäs märks upp med slanor. Conny kör in sin nyinköpta Polaris.

Nyårsafton 2006 firades på Östermalm hos Robert och Christine och i deras nya lägehet. Som tur var fanns festlokalens möbler att låna då vi blev nästan 20 personer. Vid tolvslaget gick vi upp till Vanadislunden och sköt raketer både horitontellt och vertikalt. Därefter fortsatte festen till sent.

Det börjar som så många gånger tidigare hos Jonas. Denna gång även med legobygge. Sedan åker vi till Solidaritet där övriga redan befinner sig. En märklig kväll som bland annat innehåller en 220 centimeter lång ryss.

En vanlig grå novemberkväll blir lite roligare om man går på Allmänna Galleriet. Kvällen avslutas med mat från kebaben på Sveavägen.

Först after work på Storstad. Jonas, Hanna, Per, Robert, Eda, Olov, Frida med flera är där. Vi som orkar åker vidare mot Undici.
När Undici stänger avslutas kvällen fram mot småtimmarna på Köket.

Det var två år sedan sist. Nu var det dags igen för kräftskiva i kajakklubbens lokaler nere vid Rålambshovsparken och Mälaren. Ander och Maria m fl hade ställt upp och fixat kräftor med tillbehör men även musik, lampor, stroboskop och rök. Vi höll på till sent men kanske inte lika sent som tidigare år då vi ju nu faktiskt är äldre.

Trettioårsfesten tillsammans med Markus firades ute på Elfviks gård i en stor lada som vi inrett för att klara av hela gänget som väntades komma och festa. För att göra det enkelt så hade vi chartrat en stor buss som körde alla människor direkt till platsen. Festen slutade inte förrän efter 06.00 då bonden kom och krävde att musiken stängdes av.

Så här såg det ut på visningen av sommarstugan vid Skeviksstrand. Det tog oss heller inte många dagar att bestämma oss att vi ville ha just detta objekt, så på min trettioårsdag skrev vi på kontraktet. När vi sedan flyttar in väntar ett relativt omfattande renoveringsarbete för att få det som vi vill ha.

Tredje och sista seglingsperioden under semestern började vi på Möja där också Markus och Linda hängde på för att kunna medverka på årets sista livespelning på Möja krog. Sedan åkte vi vidare och Micke och Camilla anslöt för vidare färd upp mot ytterskärgården, bland annat Stora Nassa.

I Jokkmokk och Vaikijaur fortsatte det fina högsommarvädret med sol och torka. Vi hann med att åka både bil och båt runt i omgivningarna men efter fyra dagar var det dags att flyga hem för att fortsätta semesterseglingen.

Efter seglingen, snabba ryck upp till Piteå och Piteå dansar och ler. De flesta av de gamla vanliga bekanta var här men även några nya tillskott. Efter Piteå bar det av upp till Jokkmokk och Vaikijaur, totalt blev det åtta dagar i Norrbotten.

Andra seglingsperioden under semestern gick mestadels i utskärgårdsmiljö: Finnhamn, Rödlöga, Söderarm, Svenska Stenarna, Svenska Högarna, Fredlarna och slutligen Blidö där vi också blev bjuden på middag vid vattnet hos familjen Askered.

Efter Gotland åkte vi via Oskarshamn ned till Danmark och bodde på Skt Petri, ett lyxigt designhotell bakom Ströget. Därefter körde vi bilen upp mot Stockholm och sedan ut direkt i skärgården samma natt som vi kom hem.

Hanna och Jimmy gifte sig i en minimal gammal fiskekyrka på Gotlands västkust, precis invid havet. Därefter blev det bröllopsfest på Warfsholms pensionat. Dagen innan hann vi förstås med en sväng i Visby. Det här är ett urval av de närmare tusen bilder jag tog under helgen.

Första dagarna av semestern börjar med segling. Först åker vi ut till Hallskär där det blir häftigt sommaråskväder, därefter till Fjärdlång där vi träffar några båtgrannar som vi partar loss med i naturhamnen. Sedan lite lugnare på Rånö. Sista dagen återser vi våra båtgrannar på Utö där det blir ännu mer drag bland takbjälkarna på loftet.

Jenny och Jens springer Trosa stadslopp. 9 kilometer på under en timme. Därefter är det som vanligt utgång bland öltälten och krogarna i hamnen. Som i vilken annan småstad som helst.

Tradiotionsenligt går starten av Gotland Runt varje år från Revengegrundet, första söndagen i juli. Kvällen innan laddar alla upp i Sandhamn. Det vackra vädret gjorde att extra många båtar hade sökt sig ut. Vi var förstås där och fick kliva över omkring tio båtar för att kunna ta oss i land.

Årets Midsommar firades med delar av samma gäng som vi tidigare umgåtts med i skärgården. Fast detta år var det ännu fler bekantas bekanta som anslutit. Och alla samlades vi på Stora Kalholmen där vi åt, drack, bastade och sjöng med till trumpeten.

Camilla och syster åkte ut och seglade och jag hängde med ut. Tillslut hamnade vi på Sandhamn och polaren Per mönstrade på Chrissi när solen börjat gå ned. Då hade vi redan ställt fram vattenpipan.

Pingsthelgen bjöd på fint väder i skärgården. Bara en kort regnskur på Kallskär, som inte förstörde mycket av nöjet. I ytterskärgården passade vi även på att stanna till på Stora Nassa. Perfekt vind hela helgen med nästan bara slör och läns. På tisdag var vindarna uppe i 11-12 m/s även på Kanholmsfjärden.

Kristi Himmelfärdshelgen åkte vi ut på onsdag och seglade. Under torsdag slöt vi upp med Camilla, Micke, Louise och flera andra som seglade Gullviverallyt. Vi seglade med lite grann men på egen bana och egna tider. Bastu alla kvällar och en kväll på Sandhamn där de nu börjat kränga på en hamnavgift igen.

Swedish battle camp på Gärdet. Försvarsmakten ville visa upp sitt nya jag. Uppvisningarna var inte riktigt så påkostade som de var förr om åren. Men flyguppvisningen med världens främsta stridsflygplan, JAS 39 Gripen, skrämde förhoppningsvis livet ur någon stackars omvärldsisolerad miljöpartist i alla fall.

Grabbigt värre hos Jonas. I vanlig ordning. Även om det fanns en tjej med. Finlandskryssningen för dem fortsatte även på land med att Maggan gjorde dansen. Jag slutade på Lokal efter det, där några bekanta till slut dök upp.

Varför ska man äta middag i stan när man lika gärna kan göra det på Sandhamns Värdshus? I och med detta så blev det även premiär på seglarhotellet, där det faktiskt var after work med dj.
Dagen efter blev riktigt hård ensamsegling hem till Bullandö eftersom vinden blåste ända upp mot kulingstyrka.

Våren var sen i år men sjösättningen blev ändå bland de första på marinan. Premiärseglingen skedde samma dag och det var årets kanske högsta högtryck som gjorde att skärgården var extra lugn.
6 grader i vattnet men soligt och otroligt vackert. Kråkvilan, Skinnbroken, Ljusskär och Möjaarkipelagen var platser vi besökte.

Grilla gör man på Valborg. Det blev ett ganska stort gäng som kom förbi och grillade på min bakgård. Senare blev vi tvungen att flytta in i soffan då den blygsamma vårvärmen inte höll i sig under kvällen.

Kungen fyller 60 år. Exakt tio år sedan jag själv gick fanvakten och uppvaktade honom så står jag där själv och tittar igen. Kortegen gick genom hela city och även barnen hängde med i släptåg.

Påsksemestern började i Lissabon. Här hann vi med både sol och bad, sena middagar, shopping på stan och allmän sightseeing.
Vädret var behagligt och soligt varje dag och hotellen utomordetligt bra.
Lissabon är en relativt liten men väldigt personlig och charmig stad.

Själva påskveckan fortsatte i Madrid sedan vi tagit nattåget hit från Lissabon. Vädret var om möjligt ännu lite bättre och vi fortsatte i samma stil med sena middagar och klubbesök på nätterna.
Dessutom hann vi med att titta på lite traditionellt påskfirande.
Madrid är genuint Spanien, pampiga byggnader och breda boulevarder.

Anders och Maria har inflyttningsfest i nya "våningen" på Östermalm. Ett stenkast längre bort än Anders bodde förut. Mat, dryck och trevligt folk, det enda som saknades var vattenpipan.

Västeråsgrabbarna kommer på sedvanligt besök hos Per. Men denna gång är de i stan en vecka senare än de brukar. Det slutar som vanligt med en taxifärd ned till Stureplan och förbi alla köer.

För första gången säljer jag prylar på den årliga amatörradioloppmarknaden i Eskilstuna. Nästan bara gammalt skrot blir tillslut en vinst på 1700 kr. Det var svårt att skiljas från vissa saker men förhoppningsvis är någon annan radioamatör lite gladare.

Skärgården är fin även på vintern. Fast på ett annat sätt. I augusti bestämde vi att vi skulle tillbaka till Svartlöga fast under vintertid, när skärgården är som mest öde. Elda i kaminen, äta trerättersmiddag och ta en promenad på isen.Det var just det vi gjorde.

Vintermarknaden i Jokkmokk 2006 blev lika kall som vanligt. Men det blev ändå en hel del utomhusaktivitet, både renrace och skoterkörning. Marknaden firades för 401:a gången i rad.

Efter en ganska sen start så kom vi till slut igång hemma hos mig på Söder. Därefter åkte vi gemensamt ned på stan och hamnade till slut på East. Nu när Berns inte längre finns så har man lite svårt att hitta någonstans där man passar in efter att Riche stängt.

Delar av vi som firade midsommar var med på kräftskivan i augusti. Samma plats, på Träskö-Storö, blev det denna gång också. Fast den här gången på andra sidan viken. Allsången höll på hela natten under stjärnklar himmel och sedan blev det förstås bastu med nattbad.

Möja krog en sommarhelg i augusti. Först blev det middag med underbar creme brulée. Resten av kvällen bjöd sedan på oväntat mycket hålligång när krogen hade sin sista riktiga partyspelning. Jonna, Hedvig, Puman och de lokala öborna i mjukisbrallor - alla var där!
Dagen efter seglade vi upp till Svartlöga i frisk vind och lyckades manövrera oss in hamnen mellan grynnorna runt ön. Robert och Kicki dukade upp och sedan åt vi skärgårdsmiddag i stugan på den strömlösa ön.

Årets längsta segling gick ned till Trosa och tillbaka. Däremellan blev det flera stopp på bland annat Hallskär, Huvudskär, Fifång, Utö och underbara Tärnskär, en kal klippa i yttersta havsbandet med en liten varm badlagun och sandstrand. Vädret var sol, hetta, högtryck, högsommar och näst intill bleke hela tiden.

Segling till Sandhamn, Björkskär och Ostholmen med Norda och Åkerlund under högsäsongen i juli.
I Sandhamn blev det livat - i vanlig ordning - och askjollen fick jobba för att ta oss till Lökholmen och bastun.
Första parkett fick vi i hamnen och akter om oss låg ett pärlband med båtar.

Midsommar i Stockholms skärgård 2005 firades bland annat på Träskö-Storö och Storholmen.
Det var många som var med ut och vädret var strålande näst intill hela tiden.
Och motorn till Askjollen som skar under premiärturen i Hammarby Sjö, lagades på rekordtid på balkongen, samma vecka.

Premiärseglingen gick först till klassiska stället nummer ett, Ostholmen och därefter till klassiska stället nummer två, Björkskär.
Våren var som vanligt ganska kylig och lite sen i ytterskärgården, men bastun värmde fint på båda ställen. Temperaturen i vattnet höll runt 8-10 grader.

Gammalt arkiv med fler bilder finns här >>>